keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Elämäni hevoset ~

 Tässä tulee esille kaikki ne hevoset, jotka ovat opettaneet minulle todella paljon ja joista on tullut tärkeitä vuosien kuluessa. Ne, joiden kanssa oon kokenut paljon enemmänkin, kuin vaan ratsastusta. Mukana myös vihreämmillä laitumilla laukkaavia hevosia, jotka ovat siirtyneet sydämmeen.


Rebekka II
Shetlanninponitamma
Syntynyt 05.07.1987
Arviolta 107cm korkea, musta tai mustanruunikko

i. Piccolo
e. Rindi
ei. Porgy

Rebestä en olekaan vielä kirjottanut hevoset- sivulle, mutta lisäilen sen sinne varmaan piakkoin. Kun aloitin ratsastuksen Vironmäellä, Rebe oli mun ykkösratsu ja menin sillä ylivoimaisesti eniten. Ratsastin sillä siis usein ja myös tipuin siltä usein, koska tamma omisti vakiotemppunsa millä se sai mut melkein aina alas. Silti halusin aina mennä Rebellä ja opin sen kanssa tosi paljon. 

Myöhemmin, kun alotin kisaamisen, niin alotin sen Rebellä ja sainkin useita sijoituksia. Poni taitaa edelleen johtaa ruusukkeissa, tai ainakin se on toinen! Mä myös hoidin tammaa aika kauan, en nyt muista tarkalleen, mut joka lauantai kävin sitä hoitelemassa. Myöhemmin opin myös istumaan aina välillä sen nakkikäännöksissä, enkä aina tippunut! :D

Nykyään Rebe viettelee Raikin kanssa mukavia eläkepäiviä, enkä sen kanssa enää ole hirveästi tehnyt mitään. Talutin sitä talutusratsastuksessa ja silloin tällöin harjailen ponia, jos kukaan muu ei ole harjannut.





Oona II  
R.I.P
Risteytysponitamma
Syntynyt 04.07.1986
Arviolta 133cm korkea, mustanvoikko

i. Manu
e. Orvokki
ei. Piccolo

Jos en mennyt pienenä Rebellä, menin melkeinpä aina Oonalla. Pikellä en mennyt muistaakseni hirmuisen usein, Jenni meni sillä paljon useammin. Oonan kanssa opin myös kaikenlaista, esim. miten istua ponin selässä ilman satulaa laukassa kun se vetää pään ihan alas. :3

Oona oli mun kisaponi jos en saanut Rebeä kisoihin. Muutamia sijoituksia oon saanut tamman kanssa ja menin sillä myös muistaakseni ekat puistoestekilpailut. Kävin ponin kanssa myös yhdet poniagilityt. Oona jouduttiin lopettamaan jalkojen vuoksi, kuitenkin korkealla iällä. Lepää rauhassa.







Orvokki
R.I.P
Risteytysponitamma
Syntynyt 04.07.1979
129cm korkea, ruunivoikko

i. Piccolo
e. Mingo
ei. Cocum Tiger Moth

En mennyt aluksi pitkään aikaan Orvokilla, koska se oli hieman vaativampi poni. Kerran sitten sain mennä tammalla ja tykkäsin siitä todella paljon! Ehkä senkin takia, että olin mennyt lähinnä raippaa tarvitsevilla hevosilla ja Orvokki olikin sitten vauhdikkaampi tapaus. Muistan, kun välillä tunti tamman kanssa meni aivan penkin alle, mutta se oli mun lemppariponien joukossa kokoajan.

Pääsin tamman kanssa maastoesteillekin kerran ja se tunti oli tosi kiva! Valitsin tamman yksissä hoitohevostenjaossa ja hoidinkin sitä sitten monta vuotta. Ekaa kertaa takaaohjastusta ja juoksutusta harjoittelin muistaakseni Orvokin kanssa. Sen vanhemmalla iällä kävin mummomaastoissa muiden vanhuksien kanssa ja sitten lähinnä vaan harjasin sen aina oikein kunnolla. Olin tamman hoitaja vielä silloin kun se menehtyi vanhuuteen, lepää rauhassa rakas.







Keikun Tyttö
 Suomenhevostamma
Syntynyt 11.04.1997
Arviolta 157cm korkea, punarautias

i. Keikari
e. Raikuliina
ei. Jonnen-Jarru

Kertusta varmaan tiedättekin jo paljon, koska siitä oon niin monesti kertonut jo tässä blogissa. Tästä postauksesta tammaa ei kuitenkaan mitenkään voisi jättää pois, sillä se on vaikuttanut ainakin mun ratsastustaitoihin kaikista eniten. Tammalla en aluksi mennyt niin paljoa, koska se oli nuorempana jopa tallin vaikeimmasta päästä välillä ja tuntuu ihan hassulta ajatella sitä nyt. Kun sain sitten ratsastaa tammalla, niin tykästyin siihen ja starttasin sillä kisoissakin sitten kun sain mennä isolla hevosella kisoihin. 

Kertun kanssa oon saanut myös todella monta ruusuketta ja niitä on tullut niin koulu-, este- kuin puistoestekisoistakin. Voitin myös kokonaispalkinnon kenttäkisoista mitkä onkin mun ainoot sellaiset kisat. Tammaa hoidin myöskin muutaman vuoden ja nyt tänä keväänä kävin kahdet ohjasajokurssit sekä poniagilityn. Kaikkea oon siis oppinut tammasen kanssa!







Trot Mikaela
 Lämminverinen ravihevostamma
Syntynyt 09.04.1996
156cm korkea, musta

i. Trot On
e. Nasseli
ei. Gus Lobell

Ellaan tutustuin 2011 kesällä ja kaverin kolmesta hevosesta tykästyin siihen heti eniten. Siitä kesästä lähtien oon käynyt aina liikuttamassa erityisesti Ellaa, mutta myös muita hevosia siinä samalla. Tamman kanssa oon oppinut paljon luonnollisista hevosmiestaidoista ja kuolaimettomilla ratsastamisesta ym. Sen kanssa eniten olen käynyt erilaisia maastoreissuja mutta myös hypännyt erilaisia esteitä, vääntänyt jotain koulukiemuroita, irtohypyttänyt, vikeltänyt..


  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti