lauantai 13. huhtikuuta 2013

Kouluvalmennus

 Kysely ainakin mulla näyttää, et olisi vaan yksi vastaus nii kaikki vastaamaan! :D -->

 Päästiin tänään lähtemään ajoissa tallille ja oltiin siellä jossain viisitoista yli yhdeksän. Hain talikon ja lapion ladosta joka on nyt paljon suurempi kun pikkupuoli on kokonaan latoa. Siivosin Mitun uuden karsinan samoihin kärryihin Nooran kanssa. Se oli paaljon mukavampi siivota kuin vanha karsina! :D

Vein vähäsen turvetta lisää karsinaan ja sit menin putsaamaan vähän varusteita. Ensi viikolla on koulukisat ja sillon varusteet pestään kunnolla, joten nyt harjasin satulasta, huovasta ja vyöstä vaan enimmät karvat sekä pyyhin suitset. Hevosille annettiin heinät + pöperöt ja mä lakasin käytävää siistiksi. Sit otettiin hevoset sisälle ja kaikki saatiin omiin karsinoihinsa melko nopeasti. Muutama hevonen lähti vähän harhailemaan ohi omasta karsinastaan mikä ei kyllä ole mikään ihme. :p

 Mitulle oli tainnut tulla kylmä ulkona, koska siellä satoi aika paljon ja tamma on vaihtanut karvansa jo tosi lyhyeksi. Se vapisi vähän ja laitoin sille kaksi vilttiä, jotka kävin vaihtamassa kertaalleen. Onneksi tytöllä ei ollut kuumetta tai mitään, vähän vilu oli tullut vaan ulkona. Mä olin vasta vikassa valkassa ja koska mulla oli tosi paljon aikaa, nii menin Nooran kanssa Kerttua hoitamaan. Leikkasin sille niskasiilin yhessä vaiheessa ja sit kävin letittämässä Ranen häntään häntäletin.







 Leittämistä harjoiteltiin melkein kaikille hevosille, koska ensi viikolla olisi ne kisatkin mihin pitäisi leitttää. Mä en tosin voi Mitulle tehdä mitään lettiä, leikkasin sen harjankin tänään pystäriksi, koska kesällä tammalle tulee taas sitä ihottumaa.. :(

 Kun eka ryhmä lähti maneesiin, nii menin auttamaan heitä kyytiin ja jalustimien kanssa. Olin maneesissa sen aikaa, että valmentaja tuli ja lähdin sit talliin harjaamaan Mitun, koska se oli kuivunut jo hyvin vilttien kanssa. Tamma antoi hoitaa tosi hyvin ja menin nopee kuvailemaan Nooraa ku olin valmis. Ne ei enää kovin kauaa mennytkään ja toka ryhmä tuli sisälle.


semmosen leikkasin, pitää siistiä ennen kisoja..! :3


  Takasin tallissa käärin Mitulle pintelit ja menin vaihtamaan ratsastusvaatteet. Koitin ehtii syödä vielä ennen ku mentii laittaa kuntoon, mut ehin syödä vaan puolet joten jätin loput silleen hienosti mun lokeroon vessapaperin alle.. :D


 Marin kouluvalmennus
 Pihalla mentii kyytii ja ehittiin kävellä pari ympyrää ennen ku päästiin maneesiin. Toka ryhmä lähti ulos siinä jossain vaiheessa ja me kerättiin ohjat. Haettiin hyvä käynti ja hevoset avulle, tehtiin voltteja ja ympyröitä. Sit siirryttiin raviin, haettiin kans hyvä ravi ja R:ästä lähdettii ratsastamaan keskiympyrää. Lisättiin harjoitukseen kaksi lyhyttä käyntisiirtymistä HSE pitkällä sivulla.








 Sit tehtii jo laukkaharjoitus sillee osa He C radasta, eli nostettiin eka C:stä laukka, R keskiympyrä ja laukka lopetettiin L:ään. Laukattii muutaman kerran jälkee lävistäjä ja sit samaa laukkaharjoitusta tehtiin toiseen suuntaan. Ku ei ollut laukkaamassa nii piti harjoitella neljän askeleen peruutusta. No, sitten työstettiin ravissa vähän täyskaartoja ja jossain välissä mentiin pari lävistäjää lisätyssä ravissakin.








 Mentiin kans keskihalkaisijaa ja piti tehdä ravista pysähdys jossain kohdassa. Ihan lopuksi mentiin kaikki keskiympyrällä ja yritettiin tehdä yhden askeleen käyntisiirtymisiä molemmissa kirjaimissa. Ku ne alkoi sujumaan niin piti vain melkein siirtyä käyntiin ja sit ratsastaa heti taas ravia eteenpäin. Ravailtiin sit rennommalla ohjasotteella hetkinen ennen kun tehtiin loppukäynnit.

 Mun mielestä valmennus meni aika hyvin, koska Mittu alkoi hakemaan alaskin aika paljon. Eihän se siellä kauaa pysynyt, mutta keveni kuitenkin tosi paljon kädelle vaikkei alhaalla mennytkään! Se oli välillä melko tahmea, mut lähti kuitenkin pohkeesta sit ihan hyvin eteenpäin. Peruutukset olivat vaatimattomia mut muuten mun mielestä sujuikin ihan hyvin ja oon tyytyväinen. :D


Mittu innoissaan peruutuksesta? :p








 Tässä tositosi lyhyt koostevideo koska Noora ei kuvaillutkaan montaa videota, otti enemmän vaan kuvia. Pari ravipätkää keskiympyrältä on vaan ratsastuksesta, mutta saa nyt ainakin vähän kuvaa millaista oli.. :3








4 kommenttia:

  1. Kiva blogi :)

    Mä olin Ellan, Mallan, Emilian ja Sallan kanssa viimevuonna toiveleiri kakkosella, ja me mennään ens vuonnakin sille toiveleirille! Onks Tellalla blogia? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiiots! :D Hei olinkohan mä joskus jollain leirillä samaa aikaa töissä tai jotain? :P Mut ei Tellalla oo blogia. :3

      Poista
  2. Joo, sä olit töissä :)

    VastaaPoista