maanantai 16. joulukuuta 2013

Luukku 16 - Kisaviikonloppu



  Lauantai 14.12 - koulukisat

Kisat alkoivat siinä yhden maissa ja mentiin tallille vähän ennen kahtatoista. Rakennettiin kisarataa maneesiin ja mä lähdin jo hoitamaan talliin Iitaa vähän ennen kun rata oli valmis. Sitten siinä tulikin jo aika kiire, koska mun verkan piti alkaa jo 12:40. Alotettiin sitten kai myöhässä, en yhtään tiedä kuinka paljon, mutta ei se haitannut yhtään. Mä en saanut verkattua mun mielestä kovinkaan hyvin ja tuntui, että taas vaan humpsuttelin menemään ympäriinsä. Tein kuitenkin paljon pysähdyksiä ja siirtymisiä + koitin saada Iitaa taipumaan oikein hyvin volteilla.

 Kaikista kuvista ja videoista kiitos Veeralle!

Lähdin radalle meidän verkkaryhmästä vikana eli viidentenä. Ohjelma oli siis C-merkin kouluohjelma 1997, minkä oon mennyt aikasemminkin ainakin Kertulla ja Mitulla. Alkutervehdyksessä Iita halusi kovasti hiipiä eteenpäin niin kun olin arvannutkin. Rata meni taas kauheen nopeesti ja sain aina välillä pidätellä Iitaa ihan kunnolla. Sujui se kuitenkin ihan hyvin ja radan jälkeen vein Iitan takaisin talliin missä hoidin sen. Menin sitten maneesitupaan laskemaan pisteitä pöytäkirjoihin ja muuta sellasta. Kun oli sitten ykkösluokan palkintojenjako, niin mut kuulutettiin ensin toiseksi. Sain jo sinisen ruusukkeenkin, mutta sitten vasta huomattiin, että kolmashan mä olin. Maneesituvassa sain mun pöytäkirjan ja sain radasta tasan 60%. Menikin taas paremmin, mitä sinne selkään tuntui!





Sunnuntai 15.12 - estekisat

Estekisat alkoivat eilen klo. 11:00 ja oltiin tallilla jossain puoli kymmeneltä. Mentiin ihan ekana hakemaan heppoja talliin ja hoidin jo Iitan valmiiksi, koska olin ensimmäisen luokan ajan kansliassa. Sen jälkeen kiirehdin takaisin talliin ja laitoin Iitalle varusteet. Ekan luokan palkintojenjaon jälkeen talutettiin hevoset maneesiin missä noustiin kyytiin. Tiia muuten voitti ekan luokan Velillä! Aloitettiin siinä pian verkka ja Iita liikkui taas innoissan eteenpäin. Koitin taas tehdä tiukkoja reittejä ja lyhyitä siirtymisiä. Verkkaesteenä oli 7 väärään suuntaan ja tein sille muutaman hypyn. Toisessa suunnassa verkkaeste oli nro. 2, mustavalkoinen okseri.

Lähdin 70cm radalle toisena. Aluksi Iita ei suostunut yhtään kuuntelemaan mun pidätteitä ja ekalle esteelle lähdettiinkin ihan mukavaa kyytiä. Aika kovaa mentiin koko rata, ainakin siltä tuntui, mutta ylitettiin puhtaasti kaikki esteet perusradalla. Jatkoin uusintaan ja hyppäsin kasin, minkä jälkeen tulikin totaallinen ajatuskatkos, enkä muistanut yhtään mikä oli yhdeksäs este. Kurvasin vaan sitten vasemmalle ja koitin miettiä minkä esteen oikein menisin. Tajusin sen ysin vasta ihan liian myöhään ja hyppäsinkin sitten väärän esteen. Perusrataan oon kuitenkin tyytyväinen ja Iita oli hieno, mä vaan sähläsin.


Kuvat ovat sitten erittäin laadukkaita.. :p
70cm verkkahyppy ja radalta toisen esteen hyppy.

Menin pihalle tuuleen kävelemään aika pitkäksi aikaa ja siellä tuli aika kylmä. Kun palkintojenjaot oli suoritettu, niin pääsin takaisin maneesiin 80cm verkkaan. Nyt ravasin vaan hetken, otin pari laukkapätkää ja myös pari hyppyä molempiin suuntiin. Menin sitten odotusalueelle kävelemään ja radalle lähdin kolmantena. Iita tuntui nyt heti aluksi paljon rauhallisemmalta eikä me tällä kertaa lähdetty hirveetä kyytiä ekalle esteelle. Rata sujui hyvin ja jatkoin uusintaan. Nyt muistin sen uusinnan radankin, mutta sarjalta tuli toinen este alas, vaikka hyppy lähti mun mielestä ihan hyvästä kohtaa. Tosin, Iitan takakaviot hipaisivat puomia vain ihan vähäsen, mutta se tuli silti alas. Jatkoin uusinnan puhtaasti loppuun ja siirryin sitten taas ulos.

Pihalla kävelin muutaman kierroksen tarhojen ympäri ja vein Iitan takaisin talliin, missä harjasin ja loimitin sen. Kehuin tammaa paljon, se oli niin hieno tänään ja hyppäsi tosi kivasti! Se vähän ärsyttää kun menin unohtamaan sen uusinnan toisessa radassa, mutta muuten oon aika tyytyväinen, koska en mä oo koskaan aikasemmin kisannut edes 70cm rataa. Pesin vähän Iitan varusteita ja menin sitten maneesille, missä purettiinkin jo rataa pois. Käytiin vielä maneesituvassa missä oli kokous koskien tosin vain ITR:n jäseniä ja sitten alettiin lähtemään tallilta.

 
Mikähän mun käsi on tossa ylemmässä.. Tältä alemmalta esteeltä tuli ylin puomi alas.

Koulurata on vähän sumea, mutta ainakaan mua se ei haittaa.



Kuvasin lauantaina vähän poneja ja 16. luukkuun pääseekin Vanja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti