torstai 19. joulukuuta 2013

Luukku 19 - "Jos ajan saisin takaisin, sen meidän yhteisen retken.."




 Orvokki
4.7.1979 - 7.10.2011

Poniristeytystamma
Ruunivoikko, säkä 129cm
i. Piccolo e. Mingo


Orvokki oli poni, josta tuli heti yksi mun lemppareista kun pääsin sillä menemään, ja tamma oli myös paras hoitoponi, mikä mulla on ikinä ollut. Harmittaa, kun en laittanut muistiin, milloin aloitin Orvokin hoitamisen, mutta hoidin sitä useamman vuoden ajan ja tamman viimeiseen päivään asti. Orvokin kanssa harjoittelin ensimmäistä kertaa mm. juoksutusta ja ohjasajoa, mutta kaikista eniten vain vietin aikaa vanhuksen kanssa harjaillen ja syötellen sitä. Kokosin tähän postaukseen oikeastaan kaikki kuvat, mitä mulla vain on Orvokista ja niitä on harmillisen vähän. Tuolloin kun mulla ei vielä ollut mitään kunnollista kameraa, mutta sentään kuvasin vähän edes joskus.

Vasta vähän ajan päästä kun olin alottanut Orvokin hoitamisen, niin huomasin, että Orvokki on syntynyt 4.7.1979, kun mä oon syntynyt 4.7.1997..!


 "3.4.07 - Menin tänää... ORVOKILLA! Jihuu! :D Se oli KIVA! Mut kyl lopputunnista vähän vauhdikas mut EI SE HAITTAA! :D"

Muistan jotenkin, kun olin vielä ihan pikkunen ja menin oikeestaan vaan Rebellä ja kun vähän isommat menivät myös Orvokilla. Ihailin aina hirveesti niitä, jotka menivät ponilla kun ajattelin jotenkin, että se oli hirmuisen haastava ratsastaa. Kerran pääsinkin sitten itse Orvokilla, enkä muista ekaa tuntia ollenkaan, mutta sen muistan, että pidin tammasta niiin paljon! Ikää sillä jo oli tuolloin, mutta vauhtia senkin edestä. Joskus tunti meni aivan penkin alle, kun huristeltiin vaan ympäri kenttää, mutta en ikinä lakannut tykkäämästä Orvokista, se oli super!

Ehdin mennä Orvokilla aika montakin tuntia, enkä ole löytänyt yhtäkään kirjoitusta, missä en olisi tykännyt tammasta. Hyppäsinkin sillä pieniä esteitä ja puistoesteitäkin, sekä maastoesteitä. Kaikista tarkimmin muistan tunneista maastoestetunnin ja vielä sen, kun odotin kärsimättömän Orvokin kanssa omaa vuoroa, että hypättäisiin sellainen punavalkoinen portti.

"10.4.07 - Menin Orvokilla ja meillä oli peltoesteitä. Orvokki oli tosi tosi tosi tosi LOPUTON TOSI! IIHANAA! Ihan paras :) se ei ees vieny mua :D"



 "Menin keskiviikkona eka Orvokilla ilman satulaa. JEEE!!:D Meni tosi tosi hyvin."

Viimeinen tunti minkä menin Orvokilla taisi olla kesäleirillä 2007, kun menin ponilla ilman satulaa. Toi ylempi kirjoitus onkin siltä tunnilta ja hyvä, että onnistui viimeinen tunti! Oikeestaan, mun mielestä onnistui tuolloin jokainen tunti Orvokin kanssa, koska tammalla oli niin kiva vain päästä edes menemään. Ton tunnin jälkeen kuitenkaan en enää mun mielestä mennyt milläkään tunnilla tammalla, mutta mun mielestä hoidin sitä jo tossa vaiheessa.

Ensin hoidin Kerttua ja Rebeä, mutta Rebe vaihtuikin sitten Orvokkiin, koska en päässyt enää niin paljoa ratsastamaan tammalla ja halusin kuitenkin olla mahdollisimman paljon tekemisissä sen kanssa. Ratsastaminen ponin kanssa vaihtui satunnaisiin kevyisiin joutilasmaastoihin tai kentällä pyörimiseen. Vauhtia Orvokilla riitti edelleen ja täytyi varoa tarkasti, ettei antanut vanhuksen mennä turhan lujaa.

"15.8.09 - Tallilla oli hoitsujen jako. Mä sain Orvokin! Jes! Siivosin eka karsinat + kuivitin ne ja pesin juomakupit. Sit harjasin Orvokin ja menin kentälle taluttelee sitä. Hypin pikku esteitäki! Ens kerralla mä takaaohjastan sitä! :)"



 Orvokki oli aivan paras ohjasajossa ja se opetti siinä paljon, koska ei ollut ihan helpoimmasta päästä. Aika kauan sain mennä vielä juoksuttamaan, taluttamaan esteiden kanssa tai vaikka ohjasajamaan ponia ja ehdinkin tehdä näitä kaikkia paljon. Myöhemmin siirryin sitten vielä rauhallisempaan toimintaan, kun tammalla alkoi olla jo niin paljon ikää. Heti kun vaan tuli hyvää vihreää ruohoa, niin menin syöttelemään Orvokkia puistoon ja annoin sen aina mennä syömään juuri siihen kohtaan, mihin se itse halusi.

Vielä viimeisessä köpöttelymaastossa Orvokki päätti ottaa spurttipätkän kun toisetkin vähän säikähtivät jotain. Se oli niin ihana maasto, kun tamma vielä niin iäkkäänäkin otti pirteästi muutamat laukka-askeleet. Sen jälkeen hoitopäivinä vain harjasin Orvokin perusteellisesti ja vein sille aina kasan vihreää heinää kun oli vaan mahdollista. Olin vielä ponin kanssa tallin 30 v. synttärijuhlissa, missä talutin sen maneesin halki Raikin perässä ja loimissa luki "Onnea" ja "Vironmäki 30v.!"

Tiesin, että tamman päivät alkoivat olla vähissä ennen kesää 2011 ja harjasin ponin silloin oikein hyvin ja olin sen kanssa kauan. Sinnikkäästi Orvokki kuitenkin jaksoi vielä hyvin kesän ja pitkään syksyäkin. Joka hoitopäivä harjasin sen perusteellisesti ja lokakuussa 2011 koitti se päivä, kun ihana Orvokki pääsi laukkaamaan vihreämmille laitumille.

 "12.10.11 - R.I.P Orvokki... Niin, viime torstaina paras hoitoponi laukkas vihreille niityille.. :'( Onneks Orvokki eli pitkän ja terveen elämän, kunnioitettavat 32 vuotta! Ja pääsi vielä tallin 30 v. synttärijuhliin.. Lepää rauhassa rakas vauhtihirmu! "





Tässä luukussa on kynttiläkuva.


8 kommenttia: